Wednesday 15 June 2011

Persahabatan


Tersebut sebuah kisah tentang persahabatan.
Persahabatan keakraban mereka dalam keriangan dan berlapang dada.
Maklumlah kawan tersebut mempunyai dua orang isteri.
Kedua-duanya mempunyai sifat kepahlawanan.
Saya amat bersimpati kepadan kawan tersebut.
Pada suatu hari saya berbincang dengan beliau tentang kehidupan harian.
Beliau mengeluh.
Saya bertanya kenapanya mengapa mengeluh panjang sedangkan kami sedang rancak berbincang.
Katanya, "Bang, saya sebenarnya serbah salah dengan adik saya yang berhutang tetapi liat membayar balik hutang yang dipinjam.
Kadang-kadang dia langsung tak nak bayar hutang, buat-buat lupa.
Pening kepala dibuatnya," ujarnya.
Pengalaman hidup menjadi guru kepada kita.
Begitulah keluahan kawan saya itu.

Ibnu Al-Mubarak bersyair:

Jika ingin bersahabat;
carilah sahabat yang berbudi bahasa.

Pandai menjaga diri;
pemalu dan menghargai orang lain
dalam segala tindakanya;
dia sentiasa berterus terang.

Dia mengatakan:
Tidak,
jika tidak suka.

Dia mengatakan:
Ya,
jika dia menyukainya.

No comments:

Post a Comment